Saturday, November 10, 2007

when i was in the womb

mak aku kata masa dia ngandungkan aku dia tak tau pun, tau tau makcik tua yang dok kat blakang umah kiteorang (yang tugasnya ala ala bidan kampung gitu,) gitaw kat mak aku yang dia rasa mak aku ni mungkin tgh ngandung...

isk... isk... org tua dedolu mmg pandai, aku respek tol lah, tengok org pun dah tau... masa tu mak aku macam tak percaya la... almaklumlah umur dah lanjut cenggitu, dah ada cucu, tetiba ngandung lagik... tapi makcik blakang umah aku tu memang teror la... memang betul tilikan dia mak aku memang ngandung, sah dan tak syak lagik....

bila mak aku dah confirm yang dia tu ngandung... dia macam ada rasa malu sikit la... almaklumlah mulut org mesti nak ngutuk nyer... mak aku kata masa tu dia macam ngomel sorang-sorang la, “apa la tua tua ngandung lagi...”. tapi dalam pada masa yang sama mak dan abah aku redho dan happy dengan berita kepregnantan mak aku tuh....

dalam masa dok membawa aku tu, abang mak aku selalu gak dok usha-usha suruh kasi aku kat diaorang kalau dah branak nanti... Mak aku kata okey boleh ( yang ni aku tak tau la dia memain atau betul2).

Gambar kat sebelah ni mak aku ambil dengan mak mertua dia (tok aku la)sebagai kenang-kenangan sebelum tok aku berangkat ke Mekah menunaikan ibadah haji tok aku meninggal dunia di Mekah dan dikebumikan di sana. Dalam gambar tu dari kiri belakang adalah kak Nab, abg Din, kak pah, kak yom, pak tam (adik abah), berdiri sebelah mak aku adalah kak maznah, kak che ah dan kak nori. Berdiri sebelah tok aku adalah kak maliah, dan yang duduk atas tok aku pulak anak kak pah (anak sedara aku la), ija.

Aku???? Aku tak wujud lagik masa tu, aku rasa mungkin mak aku tengah mengandungkan aku masa ni kot.

No comments: