Wednesday, November 14, 2007

the brilliant and that naughty girl

Bila dah kawen kakak aku ikut abg ipar aku pergi penang duduk di sana. Pengurusan bertukar tangan daripada kak Nab aku kepada kak Maliah aku. Kak Maliah (no 8) aku ni orangnya baik dan rajin. dalam keluarga, adik beradik perempuan dia paling hitam, tapi hidung dia paling mancung. Bagi aku dia cantik.... Kakak aku yang sorang ni pandai, dan banyak main psiko orangnya (pada pendapat aku la...). Aku teringat satu peristiwa yang buat aku respek dengan dia, ada sekali tuh, tah macam mana ayam jantan abah aku membuang najisnya yang harum semerbak tu betul betul di laluan masuk ke rumah. Masa ni tak siapa pun yang sedar... agak lama la juga tempoh hayatnya di situ... Nak aku buang??? Sori la... aku ni perasan penggeli la konon... Tapi ok la tu, masa tu aku kecik bangat mana tau nak buat benda benda tu... Aku rasa kakak-kakak aku yang lain yang lalu lalang ada ternampak benda tu tapi cam buat-buat tak tahu sebab malas atau geli nak buang. Lagi pun kat luar rumah… Apa lah sangat kan??? Tapi kakak aku yang seorang ni buang dengan ikhlas, sebab dia kata nanti takut ada yang terpijak.. Baik sungguh hati dia, suka berkhidmat utk orang lain, dan sikapnya tu kekal sampai ke hari ini.... Kakak aku ni masa kecik-kecik dia tolong abah aku bela kambing, jaga kambing, bawa kambing pegi makan kat padang macam gembala kambing gitu... Aku respek betul dengan dia, mana ada anak dara sanggup buat camtu.... Pastu malam-malam dia buat kelas tuisyen ajar budak-budak kat kampung yang nak ambik periksa, dia pernah meniaga masa cuti semester (masa ni aku dah sekolah menenagah tak salah aku) jual kuih pasar Ramadan isk isk banyak lagi la kehandalan dia ni... dengan kakak aku ni antara peristiwa yang masih segar dalam ingatan aku masa dia nak kejutkan aku bangun sahur la... aku ni tahap gabannyer tido, kalau nak kejut aku sahur, aku mula la mengamuk, marah-marah tapi kakak aku ni pandai guna psiko dia tu, dia cocok-cocok buntuts aku (opppsss lucah ker?), sampai aku naik fedup, nak marah tak boleh sebab nak tergelak, last-last aku bangun ler tido... pegi sahur. Kak Maliah aku ni jaga aku dari umur tiga tahun ke enam tahun gitulah sampai ler aku masuk sekolah rendah, dalam darjah satu dia masuk universiti, maka tinggallah aku dijaga sepenuhnya oleh mak aku. Sejak itu aku rapat sangat dengan mak aku, di mana ada mak aku di situ juga ada aku, time dia keluar meniaga dan aku pegi tadika je kami terpisah sekejap. Lepas daripada tu aku memang melekat jek dengan mak aku ni...

No comments: